POTROŠNJA DIZEL GORIVA U RATARSTVU I KAKO JE SMANJITI
Kako se u poljoprivredi najviše koriste dizel motori sa unutrašnjim sagorevanjem ugrađeni u traktore, kombajne, stacionirane agregate i druge mobilne radne mašine za obavljanje radnih operacija kako na njivi tako i u transportu, veoma je bitno pratiti potrošnju dizel goriva. Potrošnja dizel goriva na jednom gazdinstvu predstavlja značajnu stavku i predstavlja direktni trošak koji opterećuje polj.proizvodnju. Na rast cene dizela ne možemo uticati, ali možemo uticati na faktore rasta/smanjenja potrošnje goriva. Potrebno je naglasiti da ona zavisi od opštih karakteristika formiranog traktorskog sistema (pogonske i priključne mašine), režima rada, proizvodnih uslova, stanja zemljišta i primenjene tehnologije proizvodnje. Smanjenjem potrošnje goriva smanjuju se troškovi proizvodnje i povećava profit.
Tabela 1. Kretanje maloprodajnih cena dizel goriva (Podaci NIS-a)
U prethodnom periodu Departman za poljoprivrednu tehniku, Poljoprivrednog fakulteta u Novom Sadu, vršio je merenja potrošnje dizel goriva za realizaciju tehnoloških operacija u proizvodnji pšenice, ozimog i jarog ječma, merkantilnog i semenskog kukuruza, uljane repice, suncokreta, soje, šećerne repe kao i drugih ratarskih i povrtarskih useva. Ukupna potrošnja goriva za proizvodnju ratarskih useva je najveća za šećernu repu i iznosi cca 163 lit/ha, što je za oko 50% više nego za ostale useve.
Genaralno se zna da se kod svih useva najviše goriva potroši za osnovnu obradu i pripremu zemljišta i ta potrošnja iznosi 50-70% od ukupno potrebne količine. Za đubrenje, setvu i negu potrebno je 10-20%, a za ubiranje i transport 15-30%.
Tabela 2. Potrošnja goriva po usevima (lit/ha, za klasičnu tehnologiju ratarske proizvodnje)
Pšenica 94 |
Ozimi ječam 85 |
Jari ječam 89 |
Merkantilni kukuruz 87 |
Semenski kukuruz 110 |
Suncokret 79 |
Soja 99 |
Uljana repica 84 |
Šećerna repa 163 |
Prema podacima Departmana za poljoprivrednu tehniku, Poljoprivrednog Fakulteta u Novom Sadu, traktor prosečne snage 90 kW (122 KS), sa godišnjom realizacijom oko 1.000 časova rada, potroši oko 20.000 litara goriva ili oko 25.000 evra za troškove kupovine goriva.
Ako bi smanjili potrošnju samo za 10%, što je ostvarivo, uštedeli bi 2.500 evra. Primenom drugih tehnologija proizvodnje, redukovanom obradom, primenom podrivača umesto raonih plugova, direktnom setvom i slično, mogli bi uštedeti od 16-22% dizel goriva u zavisnosti od useva koji gajimo.
PROFI Specijal, nemački stručni časopis, predlaže 20 načina moguće uštede, čijom primenom se može uštedeti minimum 10% goriva.
1. Kod obavljanja poslova ostaviti teži traktor da ne radi ako se sa lakšim traktorom (traktorom manje snage) može obaviti taj posao.
2. Kombinovati ili uštedeti radne prohode kad god je to moguće (formirati takav agregat da možete: pripremati i sejati, sejati i prskati, orati i pripremati itd.)
3. Prekontrolisati i regulisati brizgaljke (neispravne brizgaljke znatno povećavaju potrošnju goriva, a mogu izazvati i druge probleme, zato ih povremeno obavezno prekontrolišite naročito ukoliko primetite veću potrošnju goriva, rast nivoa ulja, neujednačen rad motora pri manjim obrtajima).
4. Ispitati mogućnost zamene ulja koje se koristi sa sintetičkim motornim uljem (korišćenjem sintetičkog ulja, smanjuje se trenje, a time i potrošnja goriva).
5. Koristiti novije traktore koji imaju savremenije motore koji troše manje goriva po kW, odnosno imaju manju specifičnu potrošnju goriva.
6. Kod obavljanja teških poslova voziti traktor što je moguće više u području maksimalnog obrtnog momenta (ne koristiti maksimalni broj obrtaja motora već nominalni, a to je oko 2/3 gasa, jer je tada najmanja specifična potrošnja).
7. Kod poslova koje traktor obavlja vučom, kao i u transportu, voziti što je više moguće u većem stepenu prenosa i tako koristiti snagu motora (izborom optimalnog stepena prenosa najbolje se iskorištava snaga motora).
8. Meriti, evidentirati i upoređivati potrošnju goriva (brzo uočavanje eventualne greške, otklanjanje istih i uticaj na smanjenje potrošnje).
9. Ujednačen način vožnje traktora (nepotrebno kočenje i dodavanje gasa povećavaju potrošnju goriva).
10. Redovno održavati, čistiti vazdušni filter i hladnjak po preporuci proizvođača traktora i drugih pogonskih mašina, standardno i kad god je to neophodno (zaprljan vazdušni filter onemogućiće usisavanje dovoljne količine vazduha, a time i kiseonik za potpuno sagorevanje ubrizganog dizel goriva u prostoru za sagorevanje, a time i nepotrebnu veću potrošnju goriva. Prljav hladnjak izaziva zagrevanje motora).
11. Redovno održavanje radnih priključaka (oštri raonici, motičice, noževi i redovno podmazivanje ležišta štede gorivo. Tehničko stanje, kako traktora tako i priključaka su u direktnoj koleraciji sa potrošnjom goriva).
12. Pri izvođenju poljskih radova, ispravnom regulacijom režima rada smanjiti klizanje traktora (ispravnom regulacijom i podešavanjem izbegavamo veći otpor, kosu vuču, preterano klizanje, a samim tim i veću potrošnju goriva).
13. Kontrolisanje pritiska u gumama i podešavanje na propisane vrednosti (posebno važno kod traktora sa prednjom vučom zbog usklađenosti periferne brzine prednjih i zadnjih točkova i smanjenja proklizavanja).
14. Skidanje tegova sa traktora po završetku određene operacije (lakši traktor-manja potrošnja goriva).
15. Smanjiti duge periode rada nedovoljno zagrejanog motora (motor sa normalnom radnom temperaturom troši manje goriva).
16. Ne ostavljati da motor radi na ler gasu duže nego što je potrebno.
17. Za obilazak njiva koristite motor ili bicikl umesto traktora.
18. Kada se traktor koristi u zimskom period za oranje, garažirajte ga u toplom (brže postizanje radne temperature motora).
19. Ograničiti korišćenja dodatnih potrošača energije na traktoru (isključiti klima uređaj, kompresor za vazduh, prednju vuču ukoliko je neophodno).
20. Proverite da li se dizel gorivo udruživanjem može nabaviti jeftinije.
Slobodan Radić dipl.ing
Vlasnik porodičnog gazdinstva i kooperant Zemljoradničke zadruge OZZ Srbobran iz Srbobrana